donderdag 13 juni 2013

Amandelmelk gezoet met dadels



Na het lezen van het boek De Voedselzandloper van Kris Verburgh kreeg ik inspiratie om in ieder geval s' ochtends gezond te ontbijten. Daar ik mijn ontbijt zo een beetje altijd oversloeg. Maar in de tips die hij geeft kon ik mij wel vinden. Nu ben ik zelf nooit zo een liefhebber van een glas verse melk geweest en pap kreeg je er bij mij al helemaal niet in, zelfs als kind al niet, ja kokori pap (geperste cassave). Maar amandelmelk vond ik wel het proberen waard. Nu zitten er wanneer je het in de winkel koopt weer allemaal toegevoegde middelen en vooral veel suikers in. Dus zat er niks anders op dan het zelf te maken.

Ingrediënten:

  • 250 gr rauwe amandelen met vliesje
  • 3 dadels ( je kant het eventueel ook zoeten met een eetlepel kokosbloesemsuiker)
  • 1 liter water

Kook 1 liter water en laat deze volledig afkoelen. Doe de amandelen in het afkoelde water en laat een nacht weken. Schep de amandelen uit het water en maal deze met de dadels in de blender fijn. Voeg vervolgens het water toe en blend nog een minuut mee. Neem een kom waar je de amandelmelk goed in op kan vangen en plaats daar een passeerdoek over. Schenk nu beetje bij beetje de brij door de passerdoek in de kom en knijp steeds goed uit. Schenk de melk over in een kan en bewaar in de koelkast. De pulp die je nu overhoudt kan je in de vriezer bewaren en heerlijke amandelcrackers van bakken.

 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.