vrijdag 7 juni 2013

Gezonde vetten






In het kader van "Your body is your Temple" wil ik je wat meer inzicht geven in de vetten en oliën die ik gebruik in mijn keuken. In mijn vorige blog zag je natuurlijk al geklaarde boter voorbij komen. Naarmate ik meer recepten op mijn blog plaats zul je zien dat in mijn recepten voornamelijk roomboter, kokosolie, koolzaadolie, sesamolie en extra virgin olijfolie voorkomen. Palmolie en lijnzaadolie zijn natuurlijk ook erg goede oliën maar heb ik persoonlijk nog niet uitgeprobeerd. Koolzaadolie en sesamolie kunnen op hogere tempraturen gebruikt worden, geklaarde boter en kokosolie kan je zelfs in frituren. Olijfolie gebruik ik voornamelijk in koude bereidingen en in warme wanneer de olie zeker niet oververhit kan raken.
Mijn liefde voor kokosolie en geklaarde boter zal ik nader op in gaan.

Kokosolie wordt hier in het westen niet heel veel gebruikt en is in Nederland dan ook voornamelijk te koop in natuur en reformwinkels. In Azië en Zuid-Amerika wordt zo'n beetje alles in kokosolie bereidt. Dat is ook in eerste instantie mijn beweegreden geweest om kokosolie te gebruiken. Om zo de authentieke smaak van bijvoorbeeld een Tom Kha Kai soep of een van mijn favorieten Surinaamse gerechten Tjauw Min te verkrijgen. En een leuke side effecten van kokosolie die ik na wat meer onderzoek uitvond is dat de vetten direct omgezet worden in energie en niet opgeslagen worden in lichaamsvetten. Daarnaast bestaat kokosolie uit 50% laurinezuur, je weet wel een van de belangrijkste bestandsdelen uit moedermelk dat zorgt voor ons immuunsysteem. Ook heel belangrijk wanneer je, en dit zullen degene wel weten die ooit een sportvastenkuur hebben gedaan, een "metabolic switch" wil maken. Kortom je metabolisme omzetten van suikerverbranding naar vetverbranding.

En dan is er nog mijn "all time favorite" roomboter ! Tja na zo een beetje het grootste deel van mijn leven op dieet te zijn geweest, was ik er klaar mee. Dan maar liever wat overgewicht en gelukkig dan chagrijnig de dag moeten doorkomen op koolhydraat arme crackers met sojaboter. Bleh! En dan maar niet te spreken over al die dieet repen blijkbaar vol met aspartaam en transvetten. Ik zal je verder niet vervelen met alle slechte effecten van deze transvetten en zoetstoffen. Ik wil je alleen nog wel mee geven dat ik nu met mijn huidige eetpatroon 15 kilo lichter ben dan dat ik op met mijn eeuwige dieet was en het enige wat ik daarvoor heb gedaan is alles vanaf scratch bereiden en te genieten van mijn heerlijke met veel liefde bereide gerechten. En als je toch wat meer informatie hierover wilt zou ik het gewoon even googelen. Maar terug naar mijn heerlijke roomboter. Mijn grote liefde, een echte Bourgondiër, wil het liefst alles met roomboter. Gezouten roomboter op brood, bakken en braden in roomboter, you name it. Alleen begint daar het probleem al, roomboter kan je niet op hoge tempratuur verhitten. Maar een Sliptongetje moet je toch echt in roomboter bakken alleen krijg je dan vieze aangebrande visjes. Help! Maar ik, zou Priscilla niet zijn wanneer ik mezelf dan niet af zou vragen hoe ze dat dan in hemelsnaam doen in restaurants. En ik het dus ook moet kunnen. Een eigenschap die negen van de tien keer hele goede dingen kan brengen maar dus ook weleens faliekant fout kan gaan, maar daarover later meer. En laat dit dan gelukkig een van die negen keren zijn dat het iets heel goeds heeft gebracht. Namelijk geklaarde boter. In India heet het trouwens Ghee. En daar zijn ze natuurlijk al eeuwenlang op de hoogte van de gezonde aspecten van dit puur dierlijke vet en het enige dierlijke vet met ook als belangrijk bestandsdeel weer die laurinezuur. Nu heb ik geklaarde boter de eerste keer met fabrieksboter van de supermarkt proberen te maken. Compleet nutteloos en wat een domper. Dit is dus direct een reality check over wat er allemaal in je pondje roomboter zit uit de supermarkt. In ieder geval bar weinig boter. Dus wat je moet doen om geklaarde boter te maken is een bezoekje aan de markt, kaasboer of de ouderwetse boer brengen en daar lekker verse boerenroomboter kopen. Deze is omdat er geen houdbaarheid middeltjes aan toegevoegd zijn ongeveer twee weken houdbaar. En een kilo boerenroomboter kost ongeveer 6 euro. Wanneer je hem eenmaal hebt geklaard is hij een voor eeuwig houdbaar zoals er wordt gezegd en in sommige landen wordt dus ook 100 jarige Ghee voor een fortuin verkocht, dus wellicht een leuke investering voor je nageslacht. Alles wat je bereidt in geklaarde boter krijgt de heerlijke subtiele smaak van roomboter, maar genoeg gepraat over vet klik hier voor het recept van geklaarde boter, ghee en enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.