dinsdag 30 juli 2013

Alternatieve suikers



De zoetstoffen die ik gebruik in mijn gerechten zijn voornamelijk te koop bij de betere toko's en worden op de rauwe honing na geïmporteerd uit Azië. De honing komt van het landgoed van de zus van onze Franse vriend. Deze honing gebruik ik in salade dressings.

Van Links boven zie je Chinese rode rietsuiker, die in China veel gebruikt wordt in desserts. Zelf vind ik deze erg lekker in smoothies, yoghurt en in gierstpap.

Daarnaast zie je palmsuiker, ook wel Javaanse suiker genaamd, heeft een sterke smaak en varieert vaak in kleur. Deze is ook verkrijgbaar in blokken genaamd Gula Djawa. Deze blokken gebruik ik in gemberbier.

Links onder heb je dan de steeds bekendere kokosbloesemsuiker. Deze wordt net als palmsuiker gewonnen uit het sap dat sijpelt uit de palmboom alleen is het een ander soort palm. In de betere toko kan je deze ook in blokken kopen onder de naam arend suiker.

En dan rechts onder de Chinese monocrystal suiker. Dit is rietsuiker bewerkt met zwaveldioxide, een methode die al door de oude Egyptenaren en Romeinen werd gebruikt. Deze is verkrijgbaar in een witte en bruine variant. Deze suiker wordt beschreven als een, met verschillende medicinale werkingen zoals het harmoniseren van de maag en longen, verlichting van algemene longklachten en de algehele energiestroom door de vitale organen. Deze suiker wordt dan ook in veel supplementen en medicijnen gebruikt. Ik gebruik deze suiker voor het maken van ijs en orgeade

Wanneer je het effect van echte pure rietsuiker eens wilt ervaren, dan raad ik je aan om vooral in de zomer eens langs de toko of markt te gaan. Daar een staaf riet te kopen en daar het sap uit te kauwen. Ik was er als klein meisje al gek op!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.