maandag 20 januari 2014

Sliptong


Sliptong is het lekkerst gebakken in roomboter zoals deze in restaurants geserveerd wordt. Alleen toen ik het jaren geleden voor het eerst zelf maakte had ik al snel te maken met verbrande boter. Uit frustratie ging ik op onderzoek uit en zo kwam ik terecht bij geklaarde boter. ( klik op de link om deze zelf te maken) Dus wel de roomboter smaak maar ontdaan van de melkbestandsdelen en eiwitten die dus snel verbranden. Inmiddels gebruik ik geklaarde boter of ghee in bijna al mijn gerechten. Niet alleen omdat de smaak voortreffelijk is maar het is ook nog eens een van de gezondste vetten ook met een heel hoog verbrandingspunt. Het is niet voor niets dat geklaarde boter voor top chefs een must is in de keuken. Ik maak hier speciaal voor jou in mijn eigen keuken een sliptong zoals deze op de kaart staat bij menig restaurant!

Ingrediënten:
  • Sliptong 2 a 3 per persoon
  • bloem
  • zout en peper
  • 1 eetlepel geklaarde boter per portie
  • citroen
Laat de sliptong schoonmaken door de visboer en spoel deze met koud water goed af. Dep de sliptongen af met keukenpapier. Bestrooi de sliptong aan beide kanten met voldoende peper en zout en zeef dan aan beide zijdes bloem over de sliptong.

 
Verwarm een grote koekenpan met de ghee, schud de overtollige bloem van de sliptong en bak deze op matig vuur aan beide kanten goudbruin. Knijp wat citroensap uit over de gebakken sliptong.
Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.